دانشنامه پزشکی/

ویروس "ابولا" چیست؟

وقتی ویروس ابولا وارد بدن می شود، چند سلول امنیتی را در اولین خط دفاعی بدن هدف گیری می کند و دیگر سیگنالی مبنی بر ورود آلودگی فرستاده نمی شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خرنگاران، این روز ها بیماری ابولا در کشور های افریقایی همچنان درحال گسترش است و روزانه جان افرادی را در کشور های مختلف و بویژه غرب افریقا می گیرد.


 اما ابولا چیست؟
ویروس ابولا یکی از کشنده‌ترین ویروس‌ها است که باعث بیماری شدید و خونریزی در پستانداران می‌شود. ابولا میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا بسیار شایع است. این ویروس یکی از 5 ویروسی است که بعنوان کشنده ترین ویروس های جهان شناخته می شوند.
ابولا در حد متوسط به حرارت حساس است و می تواند با حرارت دادن به مدت 30 دقیقه تا 60 دقیقه در 60 درجه سانتیگراد غیرفعال شود.  جوشاندن به مدت 5  دقیقه، تابش اشعه گاما 1.2 x106  راد یا اشعه UV ، 6، 20، 32 و 33 میتواند موثر باشد.
این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناخته شد و در سال ۱۹۷۶ حدود ۳۰۰ نفر را آلوده کرد و از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری  ۹نفر کشته شدند. در سال ۲۰۱۴ نیز با انتشار مجدد این ویروس که از گینه شروع شد و به کشورهای همسایه سیرالئون و لیبریا گسترش یافت حدود ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این بزرگترین مورد شیوع ایبولا از نظر موارد ابتلا، آمار مرگ و پراکندگی جغرافیایی به حساب می‌آید.

 بیماری ابولا چیست؟
این بیماری معمولاً افرادی را مبتلا می‌کند که با خون یا مایعات بدن حیواناتی مانند میمون یا خفاش میوه خوار یا انسان‌های آلوده تماس داشته‌اند. اکثر مبتلایان اهل کشورهای آفریقایی بوده‌اند. تب و خونریزی معمولاً به صورت ناگهانی بروز می‌کند و شیوع آن هم از یک بیمارستان یا درمانگاه آغاز می‌شود.
تاکنون هیچ درمانی برای بیماری ویروسی ابولا وجود ندارد. اما حفظ وضعیت طبیعی بدن، جلوگیری از کاهش سطح آب بدن و تامین مایعات بدن، مصرف داروهای ضد انعقاد خون در اوایل عفونت و جلوگیری از خونریزی، استفاده از آنتی بیوتیک و آنتی‌میکوتیکس و کنترل سطح اکسیژن بدن و درمان عفونت‌های ثانویه از مراقبت‌های این بیماری به حساب می آیند.

 ابولا با سیستم ایمنی بدن چه می کند؟
وقتی ویروس ابولا وارد بدن می شود، چند سلول امنیتی را در اولین خط دفاعی بدن هدف گیری می کند. ابولا سلول های شاخه داری را آلوده می کند که وظیفه شان ارسال سیگنال های آلودگی روی سطح آنهاست تا لنفوسیت ها را فعال کنند همان گلبول های سفید خون که تا پیش از ورود ویروس، آلودگی ها را نابود می کردند. اما با ورود ابولا دیگر سیگنالی مبنی بر ورود آلودگی فرستاده نمی شود.
ابولا هم مانند سایر ویروس ها با ترفند مهار اینترفرون ها - پروتئین هایی که در پاسخ به ورود عامل خارجی تولید می شود - عمل می کند. در تحقیقات اخیر محققان نشان دادند که  یکی از پروتئین های ابولا به نام VP24 نقش اساسی را در این مهار سازی ایفا می کند.

 ابولا چگونه باعث خونریزی می شود؟
ویروس ها با استفاده از جریان خون به مناطق مختلف بدن سفر می کنند و در محل مناسب جای گیری می کنند. ابولا به رگ های خونی می چسبد و با تولید سیگنال هایی، پوشش خونرسانی رگ ها را مختل می کند.

 مردم چگونه نجات می یابند؟
مبتلایان به این بیماری، بایست تحت درمان های محافظت شده قرار گیرند. مبتلایانی که میزان سلول های شاخه دار امنیتی آنها بیشتر باشد، شانس بیشتری برای مقابله با این ویروس را دارند.

 چگونه میتوان پیشگیری کرد؟
پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده ابولا در آفریقا با دشواری های چندانی روبه روست. به دلیل آنکه هویت و محل زندگی حیواناتی که مخزن ابولا هستند ناشناخته است، تنها چند راه ابتدایی برای پیشگیری از بیماری پیشنهاد شده است و اصل مهم در پیشگیری از آلوده شدن پرهیز از تماس مستقیم با بیمار است.
اگر مواردی از بیماری مشاهده شود، اولین کسانی که باید بسیار مراقب خطر باشند، کارکنان مراکز بهداشتی درمانی هستند. این افراد باید از پوشش کامل، ماسک، دستکش و عینک استفاده کنند. هدف از این کار ممانعت از آلوده شدن با خون و ترشحات بدن فرد مبتلاست. همچنین اگر بیمار بمیرد، باید از تماس با بدن مرده نیز خودداری کرد.

محققان حالا در حال مطالعه ی این مساله هستند که بتوانند با بالا بردن سطح امنیت، میزان نجات یافتگان را افزایش دهند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۳:۵۰ ۲۲ مهر ۱۳۹۳
اطلاعات کمه
Iran (Islamic Republic of)
آتینا
۱۶:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
این وحشتناک است ، ایا در کشور ما موردی دیده نشده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار